تحصیل در کشور ایتالیا و پرداخت شهریه دانشگاه ایتالیا
(ویزای تحصیلی ایتالیا)

ایتالیا، کشوری زیبا با فرهنگ و تاریخ غنی است. از رشته کوه‌های آلپ در شمال گرفته تا سواحل جنوب و هر آنچه در بین این دو قرار دارد، تحصیل در ایتالیا امکان دسترسی به مجموعه‌ای باورنکردنی از میراث فرهنگی، تاریخی و گردشگری را برای شما فراهم می‌کند.

تحصیل در ایتالیا فرصتی است برای اینکه آینده شغلی بسیار روشنی برای خود بسازید. در مطلب پیش رو قصد داریم شرایط تحصیل در کشور ایتالیا و روش‌های پرداخت شهریه دانشگاه ایتالیا را بررسی کنیم.

دریافت مشاوره رایگان از هوراداکس

چرا تحصیل در ایتالیا

تحصیل در اروپا مانند دری است که فرصت‌های بسیاری را باز می‌کند. بخصوص کشوری مانند ایتالیا می‌تواند پس از فارغ‌التحصیلی، چشم‌اندازی بسیار روشن از آینده به شما ارائه دهد. پرداخت شهریه دانشگاه ایتالیا نیز نسبت به سایر کشورها هزینه کمتری دارد. در ادامه به ۵ دلیل برای تحصیل در ایتالیا اشاره کرده‌ایم:
• اگر قصد دارید در زمینه طراحی لباس و مد ادامه تحصیل دهید، ایتالیا با داشتن مراکز آموزش عالی در این زمینه می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.
• دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های دولتی که توانایی پرداخت شهریه دانشگاه ایتالیا را ندارند، می‌توانند برای کمک هزینه تحصیلی یا بورس تحصیلی اقدام کنند. بعضی از دانشگاه‌‌ها به هر نفر یک اتاق در خوابگاه اختصاص می‌دهند. هزینه اقامت در این اتاق‌ها معمولاً ۳۰۰ یورو در ماه است در صورتی که اجاره یک آپارتمان ۶۰۰ یورو در ماه هزینه دارد.
• ویزا بعد از فارغ‌التحصیلی تا یک سال فرصت تمدید دارد. این یک سال فرصت برای کاریابی داده می‌شود. در صورت بستن قرارداد با کارفرما فرصت اقامت در اروپا را خواهید داشت.
• دوره کارشناسی در دانشگاه‌های ایتالیا ۳ سال طول می‌کشد، در صورتی که در بسیاری از کشورها این دوره، ۴ ساله است.

تحصیل در ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا

بسته به مدت زمان تحصیل، دو نوع ویزای دانشجویی در ایتالیا وجود دارد:

ویزای نوع C:

ویزای کوتاه‌مدت یا ویزای مسافرتی معتبر برای یک یا چند بار ورود و برای کمتر از ۹۰ روز.

ویزای نوع D:

ویزای طولانی مدت برای بیش از ۹۰ روز.

اگر از طریق ویزای نوع D وارد ایتالیا می‌شوید، باید ظرف ۸ روز پس از ورود به این کشور، ورود خود را به ایستگاه Questura گزارش دهید. برای اثبات وضعیت اقامت قانونی خود در این کشور، کارت اجازه اقامت برای شما ارسال می‌شود.

دانشجویان باید مدارک زیر را به عنوان بخشی از درخواست ویزای دانشجویی خود برای تحصیل در ایتالیا ارائه دهند:

• گذرنامه معتبر

• نامه پذیرش از موسسه یا دانشگاه در ایتالیا

• فرم تکمیل‌شده ویزا

• یک کپی از برنامه سفر به ایتالیا

• اثبات عدم سوء پیشینه

• اثبات مهارت زبان در ایتالیایی یا انگلیسی

• تمکن مالی کافی برای پرداخت شهریه دانشگاه ایتالیا
(بین ۴۵۰ تا ۵۱۵ یورو ماهانه)

• اثبات بیمه درمانی کافی.

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در مدارس ایتالیا

سیستم تحصیل در کشور ایتالیا از سن ۶ تا ۱۶ سالگی به صورت اجباری است. دبیرستان در ایتالیا شامل کلاس های ۹ تا ۱۳ است و Scuola Secondaria Superiore نامیده می‌شود.

برای تحصیل در مدارس ایتالیا می‌توانید از طریق برنامه تبادل دانش‌آموزان اقدام کنید. بیشتر دانش‌آموزان که از طریق این برنامه به تحصیل در ایتالیا می‌پردازند، در سال ۱۱ یا ۱۲ و معمولا در رشته علوم یا زبان قرار می‌گیرند. این دانش‌آموزان قبل از پذیرش در مدارس ایتالیا باید در مصاحبه انجام دهند و پیش‌زمینه حداقل دو سال یادگیری زبان ایتالیایی و نمرات بالا داشته باشند.

کارشناسی در ایتالیا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا ابتدا باید با دانشگاه مورد نظر خود ارتباط برقرار کرده و در رشته تحصیلی مورد علاقه‌تان پذیرش بگیرید. سپس باید درخواست خود را به سفارت ایتالیا ارائه دهید تا بتوانید ویزای تحصیلی بگیرید. برخی از اسنادی که باید به سفارت تحویل دهید عبارت‌اند از:

• گذرنامه

• کارنامه تحصیلی

• پرداخت شهریه دانشگاه ایتالیا

• انگیزه‌نامه

• گواهی مهارت زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)

آزمون‌های زبان پذیرفته‌شده توسط دانشگاه‌های ایتالیا برای زبان انگلیسی عبارت‌اند از:

• PTE Academic

• تافل

• آیلتس

کارشناسی ارشد در ایتالیا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا، مدرک کارشناسی یا معادل بین‌المللی آن مورد نیاز است. همچنین برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا ممکن است مجبور به شرکت در یک آزمون ورودی باشید. به عنوان مثال اگر برای مدرک کارشناسی ارشد در زمینه اقتصاد، مدیریت، امور مالی و بازرگانی متقاضی هستید، احتمالاً از شما آزمون GMAT یا GRE خواسته می‌شود. اگر می‌خواهید کارشناسی ارشد خود را در ایتالیا بگیرید، باید تسلط کافی به زبان ایتالیایی داشته باشید. مستندات مورد نیاز به طور کلی شامل موارد زیر است:
• کلیه مدارک تحصیلی
• یک رزومه کامل
• گواهی بیمه درمانی
شما همچنین باید ریزنمرات خود را با سیستم نمره‌دهی در ایتالیا تطبیق داده و به سفارت ارائه دهید.

دکتری در ایتالیا

دوره دکتری ممکن است در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت باشد. به طور معمول، گرفتن مدرک دکتری در ایتالیا بیشتر شامل کارهای تحقیقاتی و گذراندن تعدادی کلاس آموزشی در سال اول است. همچنین ممکن است از شما خواسته شود در دوره دکتری تدریس کنید، که انجام این فعالیت تنها ۴۰ ساعت در سال مجاز است. در پایان دوره، از شما انتظار می‌رود که با توجه به نیازهای دپارتمان خود، یک پایان‌نامه به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی همراه با گزارشی از فعالیت‌ها و آثار منتشرشده خود را بنویسید. پروژه ارسالی توسط حداقل دو داور خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا کیفیت آن در موضوع انتخاب شده مورد ارزیابی قرار گیرد. در صورت رضایت داوران، پایان‌نامه واجد شرایط دفاع عمومی خواهد بود.

معرفی دانشگاه‌های ایتالیا و اعتبار دانشگاه‌های ایتالیا

هر شهر بزرگ ایتالیا دارای یک دانشگاه است که بودجه اکثر آن‌ها توسط دولت تأمین می‌شود. در ادامه با ۵ مورد از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا آشنا خواهیم شد:

• دانشگاه ساپینزا (University of Sapienza):

دانشگاهی واقع در رم که رتبه نخست دانشگاه‌های ایتالیا را به خود اختصاص داده است.

• دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (Polytechnic University of Milan):

برترین دانشگاه فنی مهندسی ایتالیا

• دانشگاه بولونیا (University of Bologna):

قدیمی‌ترین دانشگاه با قدمتی هزار ساله که دوره‌های فرهنگی، هنری و علمی ارائه می‌نماید.

• دانشگاه پیزا (University of Pisa):

یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران

• دانشگاه فلورانس (University of Florence):

دانشگاهی قدیمی با سابقه تاریخی، فرهنگی و هنری درخشان

آزمون‌های ورودی برای تحصیل در ایتالیا

دانشجویان قبل از اینکه برای پذیرش درخواست بدهند، باید یک یا چند آزمون ورودی را پشت سر بگذارند. این موارد می‌تواند شامل آزمون‌های استاندارد پذیرش فارغ‌التحصیلان و دانشگاه‌ها مانند GRE ، GMAT و SAT و همچنین آزمون‌های زبان انگلیسی، مانند TOEFL و IELTS باشد.

هزینه تحصیل در ایتالیا

دانشگاه‌های دولتی:

پرداخت شهریه دانشگاه ایتالیا بر اساس رشته و نوع درجه (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) تعیین می‌گردد. به طور متوسط، شهریه آن‌ها بین ۰ - ۵۰۰۰ یورو در یک سال تحصیلی است. اگر متعلق به اتحادیه اروپا نباشید، برخی از برنامه‌های تحصیلی می‌توانند شهریه بسیار بالاتری را شامل شوند.

دانشگاه‌های خصوصی:

دانشگاه های خصوصی در ایتالیا معمولاً شهریه بیشتری را در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی می‌گیرند و در بیشتر آنها برای دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا شهریه یکسانی وجود دارد. پرداخت شهریه دانشگاه ایتالیا بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ یورو در سال است. روش‌های پرداخت شهریه معمولا ویزاکارت، مستر کارت، sepa، پیپال و سوییفت هستند و برای دانشجویان حواله داخلی بسیار کارآمد است که تمامی مشاوره‌های این پروسه توسط هوراداکس انجام می‌شوند.

هزینه تحصیل در ایتالیا

اگر می‌خواهید با کمترین هزینه در ایتالیا حساب باز کنید و پرداخت شهریه دانشگاه ایتالیا را انجام دهید، گزینه‌های زیر برای شما مناسب هستند:  

Conto Corrente Digital

دارای کارت اعتباری رایگان است و بانک‌داری آنلاین، بانک‌داری از طریق تلفن ثابت و شعبه را نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، اما بانک‌داری از طریق موبایل ندارد.

Crédit Agricole Italia

کارت اعتباری رایگان، بانک‌داری آنلاین و همچنین بانک‌داری از طریق تلفن ثابت و شعبه‌ی بانک را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، اما بانک‌داری از طریق تلفن همراه ندارد. به‌استثنای این حساب‌ها، سایر خدمات بانکی متعارف نیز ممکن است با هزینه‌ی بانکی مشخصی همراه باشد. کارت‌های اعتباری می‌توانند بین ۱۲ تا ۳۵ یورو هزینه داشته باشند و هزینه‌های سالانه ممکن است ۳۰ یورو یا بیشتر باشد. حداقل اندوخته برای افتتاح حساب، همیشه جزو شرایط افتتاح حساب نیست، اما برخی از بانک‌ها، حداقل مبلغی را برای خدمات بانکی خود تعیین می‌کنند که این رقم از بانکی به بانک دیگر متفاوت است.

کار دانشجویی در ایتالیا

دانشجویان بین‌المللی که اتباع اتحادیه اروپا هستند حق دارند در کنار تحصیل در ایتالیا مشغول به کار شوند اما نباید در طول دوره تحصیل بیش از ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در صورت دریافت اجازه کار می‌توانند در طول تحصیل کار کنند، که این امر نیاز به پیشنهاد کار از یک کارفرمای مستقر در ایتالیا دارد. زمان مورد نیاز برای کسب اجازه کار حدود دو ماه است. بهتر است دانشجویان به جای نگرانی از پرداخت شهریه دانشگاه ایتالیا، سعی کنند از این کشور زیبا و غنی نهایت استفاده را ببرند.

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات ارزی مختلف و حواله ارز ، پی پال ، کارت های اعتباری بین المللی ، گیفت کارت های بین المللی ، پرداخت های خارجی ، حساب بانکی خارجی و دیگر خدمات ویژه هوراداکس ، از طریق روش های ذکر شده در صفحه تماس با ما و شماره تماس هوراداکس ، با مشاوران ما در ارتباط باشید.