تحصیل در کشور جمهوری چک و پرداخت شهریه دانشگاه جمهوری چک
(ویزای تحصیلی جمهوری چک)

مقدمه

تحصیل در خارج از کشور برای بیشتر جوانان، سفری جذاب بنظر می­رسد. اما آیا شما به تحصیل در جمهوری چک فکر کرده­اید؟ درباره نحوه دریافت ویزای تحصیلی و شرایط پرداخت شهریه دانشگاه جمهوری چک، چه می­دانید؟ اگر شما هم قصد مهاجرت یا سفر تحصیلی به کشور چک را دارید، برای یافتن پاسخ این پرسش­ها، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دریافت مشاوره رایگان از هوراداکس

چرا تحصیل در جمهوری چک

جمهوری چک در قلب اروپا واقع شده و در آن، این فرصت را خواهید داشت که از بسیاری از مکان¬های زیبا و سرگرم¬کننده، از جمله ۱۴ مکان میراث یونسکو دیدن کنید. براساس شاخص صلح جهانی، جمهوری چک در میان ۱۰ کشور امن جهان قرار دارد. تحصیل در جمهوری چک، برای همه گروه¬های سنی بدون در نظر گرفتن جنسیت، ملیت و مذهب بی¬خطر است. زندگی در جمهوری چک، نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است. هزینه های روزانه، از غذا و خوابگاه گرفته تا وسایل حمل و نقل عمومی، در سطح معقولی است. شما به عنوان یک دانشجو می¬توانید از مزایا و تخفیف¬های مختلف بهره¬مند شوید. سیستم آموزشی جمهوری چک، کیفیت بالایی داشته و در سال ۲۰۱۸، بیش از ۴۵۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه¬های چک، ثبت¬¬نام کرده¬اند. پرداخت شهریه دانشگاه جمهوری چک، رایگان است و دانشگاه¬های آن برنامه¬های کارشناسی، کارشناسی-ارشد و دوره دکتری را ارائه می¬دهند.

ویزای تحصیلی در جمهوری چک

بسته به کشور شما، شرایط ممکن است متغیر باشد، اما معمولا برای تحصیل در دانشگاه¬های جمهوری چک به ویزا نیاز دارید. هنگام درخواست ویزای تحصیلی توجه داشته باشید که بیشتر اسناد و مدارک باید توسط مترجمی با مهر رسمی به زبان چکی ترجمه شود. کل مراحل هم ممکن است تا شصت روز طول بکشد.

تحصیل در کشور جمهوری چک

تحصیل در مدارس جمهوری چک

برای دانش­آموزان دو تا پنج ساله، پیش دبستانی­هایی وجود دارد که تا یک سال قبل از دبستان از طرف دولت تامین نمی­شوند. پس از پیش­دبستانی، هزینه پرداخت شهریه از والدین دریافت نمی­شود.

دبستان برای کودکان شش تا پانزده­ ساله اجباری است. پس از آن برخی از دانش­آموزان تحصیلات رسمی را ترک می کنند، در حالی که دانش آموزان دیگر در یک مدرسه حرفه­ای تحصیل می­کنند. ثبت­نام در مدارس دولتی نسبتا زیاد است.

کارشناسی در جمهوری چک

درجه لیسانس یک مدرک کارشناسی چهار¬ ساله است و پرداخت شهریه دانشگاه جمهوری چک، برای مدرک کارشناسی لازم نیست. مدرک لیسانس را می¬توانید در دانشگاه¬های دولتی، دانشگاه¬های خصوصی، کالج¬های محلی و از طریق دانشگاه¬های آنلاین کسب نمایید.

کارشناسی ارشد در جمهوری چک

تحصیل در مقطع کارشناسی¬ارشد در جمهوری چک، به معنای فرصتی برای یادگیری در دانشگاه¬هایی است که تحقیقات تاریخی را پشتیبانی و انجام داده¬اند، اما علاوه بر آن برنامه¬¬های کارشناسی¬ارشد مدرن و آینده-نگر را ارائه می¬دهند.

کارشناسی ارشد در جمهوری چک

تحصیل در مقطع کارشناسی¬ارشد در جمهوری چک، به معنای فرصتی برای یادگیری در دانشگاه¬هایی است که تحقیقات تاریخی را پشتیبانی و انجام داده¬اند، اما علاوه بر آن برنامه¬¬های کارشناسی¬ارشد مدرن و آینده-نگر را ارائه می¬دهند.

دکتری در جمهوری چک

جمهوری چک با داشتن شهرها و مناظر زیبا، شهریه رایگان برای دانشجویان از هر ملیت و دسترسی آسان به سفرهای اروپایی، مقصدی عالی برای تحصیل دوره دکتی بین¬المللی است. جمهوری چک با در اختیار داشتن چندین برنده جایزه نوبل، ارزش ورود محققان دکتری را در کشور خود می¬داند و از دانشجویان بین¬المللی به شدت استقبال می¬کند. همانطور که گفته شد پرداخت شهریه دانشگاه جمهوری چک، برای دانشجویان دکتری هم رایگان است.

معرفی دانشگاه های جمهوری چک

دانشگاه­های چک از سیستم سه دوره­ای ایجاد شده توسط فرآیند بولونیا استفاده می­کنند.

در حال حاضر ۲۶ ارائه­دهنده آموزش عالی دولتی و ۴۱ مورد خصوصی در جمهوری چک و همچنین دو دانشگاه دولتی برای دفاع و پلیس وجود دارد که توسط وزارتخانه­های دولتی مناسب اداره می­شوند.

آکادمی هنر، معماری و طراحی در پراگ، در طول عمر خود در بین بهترین موسسات آموزشی کشور قرار گرفته است. این دانشکده به بخش­های معماری، طراحی، هنرهای زیبا، گرافیک و تاریخ هنر تقسیم شده­است.

دانشگاه فناوری برنو (BUT)، یکی از دانشگاه­های برجسته آموزش و تحقیقات در اروپای مرکزی است و با ۱۹ هزار دانشجو و ۸ دانشکده، بزرگ­ترین دانشگاه فنی کشور است.

همچنین با امکانات پیشرفته تحقیقاتی و برتری علمی، BUT دارای شهرت برجسته­ای در بین دانشجویان و متخصصان نیز است.

دانشگاه علوم زندگی چک (CZU)، یکی از برجسته­ترین نهادهای اروپایی در زمینه علوم زندگی و مکانی برای تحقیقات علمی ابتکاری است. این دانشگاه در یک محوطه­ با مناظر زیبا، خوابگاه­های مدرن و بزرگ، چندین باشگاه دانشجویی، کتابخانه مرکزی و آزمایشگاه­های پیشرفته، واقع شده­است.

پرداخت شهریه دانشگاه جمهوری چک، با وجود امکانات زیاد کماکان رایگان است.

آزمون های ورودی برای تحصیل در جمهوری چک

برای پذیرفته­شدن در دوره­های دانشگاهی چک، نمره آیلتس یا تافل مورد نیاز نیست اما ممکن است از متقاضیان برخی از دانشگاها، آزمون ورودی به عمل آید.

آزمون ورودی معمولا در دانشگاه برگزار می­شود، اما فرم آن از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر متفاوت است. زبان آزمون نیز به زبان­ آموزش دوره، بستگی دارد.

معمولا آزمون ورودی شامل دو قسمت است: آزمون کتبی و مصاحبه. مصاحبه معمولا توسط کمیته­ای متشکل از اعضای هیئت علمی انجام می­شود. برای برخی از دوره­های تحصیلی مانند دوره­های مرتبط با هنر و معماری، ممکن است یک آزمون استعداد هم برگزار شود.

هزینه تحصیل در جمهوری چک و پرداخت شهریه دانشگاه جمهوری چک

طبق قانون، تحصیلات عالی در موسسات دولتی برای شهروندان از هر ملیتی، رایگان است. با این وجود، هزینه¬های مربوط به مراحل اداری پذیرش، می¬بایست پرداخت شوند. اما اگر بخواهید به زبان انگلیسی یا زبان دیگری غیر از چکی تحصیل کنید، دانشگاه¬ها حق دارند شهریه بگیرند. این هزینه¬ها بر اساس دانشگاه و دوره متفاوت است و دانشجویان می¬توانند انتظار پرداخت ۲۲۳۵۰ دلار در سال را داشته باشند. البته یکی از راه¬های پرداخت شهریه دانشگاه جمهوری چک، استفاده از مشاوره هوراداکس است. می¬دانیم که روش¬های پرداخت شهریه اکثرا با کردیت¬کارت یا ویزاکارت و مستر¬کارت، sepa، پیپال و سوییفت انجام می¬شود و همچنین برای دانشجویان، حواله داخلی هم خیلی کارامد است که هوراداکس مشاوره تمام این موارد را انجام می¬دهد.

خدمات بانکی و مالی دانشجویان جمهوری چک

پرداخت هزینه دانشگاه جمهوری چک یا انتقال حواله و ارز، می¬تواند برای برخی از دانشجویان دشوار باشد. با اینکه گزینه¬های زیادی برای بورس تحصیلی در دسترس است، اما معمولا آنقدر بالا نیستند که بتوانند همه هزینه¬ها را تامین کنند. افتتاح حساب بانکی دانشجویی در جمهوری چک، بدون محدودیت خاصی است. اکثر بانک¬ها، بانکداری تلفن همراه و همچنین مسترکارت و ویزاکارت را همراه با حساب بانکی ارائه می¬دهند. حساب بانکی دانشجویی مزایایی را ارائه می¬دهد که حساب¬های جاری عادی از آن بهره¬مند نیستند، برای مثال مدیریت حساب بطور رایگان و بدون کارمزد. Komerční banka خدماتی را برای خارجی¬ها، از جمله حساب¬های بانکی دانشجویی و وام¬های دانشجویی ارائه می¬دهد. Československá obchodní banka خدمات خود را به تمام گروه¬ها از جمله دانشجویان خارجی ارائه می-دهد. این بانک می¬تواند تا ۸۰۰۰۰۰ CZK با نرخ سود ۴.۹٪ p.a به شما وام دهد. Raiffeisenbank برای دانشجویان داخلی و بین¬المللی، حساب دانشجویی ارائه داده و همچنین وام¬هایی بین ۲۰.۰۰۰ تا ۷۰۰.۰۰۰ CZK را فراهم می¬کند. Česká spořitelna حساب¬های دانشجویی ارائه داده و می¬تواند تا ۸۰۰۰۰۰ CZK با نرخ بهره از ۵.۹٪ p.a به شما وام دهد.

کار دانشجویی در جمهوری چک و پرداخت شهریه دانشگاه جمهوری چک

بسیاری از دانشجویان همزمان کار و تحصیل می¬کنند. داشتن یک کار نیمه¬وقت یا کار تابستانی در جمهوری چک بسیار رایج است. گزینه¬های کاری برای دانشجویان بین¬المللی نیز وجود دارد، اما بیشتر مشاغل نیاز به تسلط به زبان چکی دارند. با این حال، بسیاری از شرکت¬های بین¬المللی در شهرهای بزرگ فعالیت می¬کنند و توانایی شما در صحبت یا درک زبان¬های مختلف، می¬تواند یک امتیاز مثبت باشد. نرخ معمول برای مشاغل نیمه¬وقت، حدود ۱۴۰ CZK در ساعت برای کارهای اداری است. برخی دانشجویانی که در جمهوری چک در مقطع تحصیلی معتبر توسط وزارت آموزش، جوانان و ورزش تحصیل می¬کنند، به اجازه کار احتیاج ندارند. کارفرما فقط موظف است مراتب شروع کار را به دفتر منطقه-ای مربوط به خدمات اشتغال عمومی اطلاع دهد. برخی دیگر از دانشجویان نیز که فقط برای یک برنامه تبادل دانشجو یا یک فرم تحصیل از راه دور می¬آیند، مجاز به کار کردن بدون مجوز اشتغال هستند. اما تنها در صورتی که دست کم ۲۶ سال سن داشته باشند. اجازه کار برای یک دوره مشخص، حداکثر دو سال صادر می¬شود، اما یک فرد خارجی حتی ممکن است بارها و بارها برای مجوز کار درخواست کند. لطفا توجه داشته باشید که اجازه کار فقط به شرطی معتبر است که مشخصات زیر در تصمیم¬گیری تعیین شده باشد: کارفرما، نوع کاری که انجام می¬دهید و محل کار شما. اتباع خارجی که تحصیلات دانشگاهی را در جمهوری چک گذرانده¬اند، دسترسی آزاد به بازار¬ کار دارند. در این حالت، کارت کارمند صرفا بعنوان یک اجازه اقامت طولانی مدت در نظر گرفته می¬شود. هر چند که پرداخت شهریه دانشگاه جمهوری چک، به دلیل رایگان بودن، دغدغه بزرگی برای دانشجویان نیست، اما کار دانشجویی راه¬گشای بسیاری از هزینه¬های دیگر است.

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات ارزی مختلف و حواله ارز ، پی پال ، کارت های اعتباری بین المللی ، گیفت کارت های بین المللی ، پرداخت های خارجی ، حساب بانکی خارجی و دیگر خدمات ویژه هوراداکس ، از طریق روش های ذکر شده در صفحه تماس با ما و شماره تماس هوراداکس ، با مشاوران ما در ارتباط باشید.